Thursday, October 18, 2012

Reflection from ~ Ashraf Shahida ~

Assalamualaikum warahmatullahhiwabarakatuh.
Nama diberi Muhammad Ashraf bin Mohamad Shahida merupakan salah seorang penuntut Akademi Pengajian Islam dalam jurusan Syariah Pengurusan dan Muamalat tahun 2.

Apa yang telah saya pelajari.

Sewaktu mengikuti kelas Miss Elaine pada kali pertama minggu lepas, ia telah membuka mata saya tentang aspek keusahawanan. Ia sedikit sebanyak telah membantu membina keyakinan dalam diri saya untuk menjadi seorang usahawan kelak. Antara perkara yang telah dipelajari ialah melatih cara berkomunikasi, memupuk sifat kepimpinan, keyakinan diri, memperbaiki attitude dan bersikap professional dalam pekerjaan, mengurus masa dengan cekap dan tepat, serta kesanggupan menghadapi risiko sebagai usahawan.

Dimana boleh dipraktikkan.

Berdasarkan pandangan saya, ilmu-ilmu dan input yang diperolehi sangat membantu perjalanan saya untuk mencapai impian saya sebagai seorang usahawan kelak. Secara tidak langsung, ia turut banyak membantu saya meningkatkan nilai-nilai positif dalam kehidupan seharian serta membimbing saya menjadi insan yang lebih bermotivasi dan berwawasan di masa akan datang. Malah, sebagai seorang mahasiswa ia turut mambantu saya untuk memperbaiki soft skills saya ke tahap lebih memuaskan.

Harapan.

Saya berharap dengan mengikuti kelas APK sepanjang semester ini di bawah kelolaan Miss Elaine akan memberi saya input yang berguna dan membantu saya mencapai cita-cita saya sebagai seorang usahawan. Saya berharap harapan saya tidak menjadi layu, ibarat bait-bait lirik Hyper Act berjudul Harapan.

Sekian,wassalam.

Muhammad Ashraf Bin Mohamad Shahida
IEM110010

No comments:

Post a Comment